Thursday, January 6, 2011

Loving Traffic Jam 愛おしい交通渋滞


For having lived long outside of Japan, I totally forgot that the "U-turn rush" can peak on January 3rd in Japan. This U-turn rush is a traffic jam created due to people going back to larger cities (where they work) after visiting their hometowns over the New Year's Day. Because I was so busy with wrapping up the year at school and getting ready to leave for Japan in December (before I left for Japan), I only bought a one-way highway bus from the Kansai International Airport (in Osaka) to Matsuyama, Ehime where my parents live. I assumed that I could purchase a one-way air ticket from Matsuyama to Kansai Airport later. This is what I had done every time I went back to Japan in the past, and I had not encountered any problem before. Yet, it was a refreshing experience for me this time. I experienced how intense January 3rd can be. To get to the point, on December 25th, every single seat of every single flight from Matsuyama to Osaka was booked. No bus was available either. At that point, I felt sort of panicky. "How am I going to get to Osaka!?!?"

Fortunately, an idea came to my mind right away, which was to take a airport limousine bus from Takamatsu-city to Kansai International Airport. It takes about 2 hours from Matsuyama to Takamatsu by a car. I asked my dad if he could drive me there, and he willingly agreed. Phew! From now on, I should think about how to get back to Kansai Airport before I leave for Japan. It was a good lesson.

The photo above is a view from the airport limousine bus I took from Takamatsu. As you can see, some sections of the highway were crowded like this. The bus arrived at Kanasai Airport 40 minutes late which is unusual for a Japanese transportations which are well known for solid punctuality. Luckily, I had a plenty of time until my flight, so it was not a problem.

What I actually felt when I saw this traffic jam was something that warmed my heart up. It was not frustration or worrisome. The fact that this many people thought of someone enough to drive all the way to spend the New Year's Day (even though it was especially a short break this year) even with the risk of getting into a traffic jam like this made my heart warm. With this thought, the red lights of the cars were something to adore.

----------------------------- Japanese -----------------------

日本の1月3日が、お正月を故郷で過ごした方々が、本来の居住地である都市圏に戻るUターンラッシュのピークに入ることを、しばらく日本離れをしていたら、すっかり忘れてしまっていました。12月いっぱいは仕事納めでバタバタしていた私は、とりあえず関西国際空港から両親の住んでいる愛媛県松山市までの高速バスを購入して安心していました。帰りの松山から大阪の伊丹空港までの片道の航空便は、日本に帰ってから買ったのでいいだろうと高を括(くく)っていたのです。今まで帰国したときは、そうしてきたし、それで大丈夫だったのです。でも1月3日に日本を発つのは、今回が初めてのことでした。そして1月3日の交通機関がどれだけ混むものなのか、今回身をもって知りました。結果から言うと、12月25日の時点で、1月3日松山発、伊丹行き(関空行きは無い)の航空便はどの便も満席でした。松山発、大阪行きの高速バスも満席。その時点で私は気が動転してしまいましたよ。「一体、どうやって私は関空へ辿り着けるのか!?!?」

でもすぐに解決策が浮かびました。確か、香川県の高松市から関空まで空港のリムジンバスが出ていたなぁ。そう思ってインターネット上で見てみると、2席空いていたのです。それをゲットし、父に松山から高松まで車で連れていってもらえますかと頼みました。父は快諾してくださった。あぁ、よかったぁ。これからは帰りのこともちゃんと考えてから帰国しようと思います。特にこういう混む時期は。いい勉強になりました。

上の写真は高松から関空行きの空港リムジンバスに乗り、大阪へ向う道中の写真。高速もこのように、ところどころ混んでおりました。関空には予定よりも40分ほど遅れての到着でした。フライトの出発時刻までは結構な余裕があったので大丈夫でしたが。

この渋滞を見て思ったことは、イライラよりもむしろ心が温まるもののでした。それはこれだけの人が、誰か大切な人を思って、短い(今年は特に短かった)お正月休みに、その人に会いたくて、この渋滞を覚悟で会いに行ったのだなぁという事実でした。そう思うと、渋滞の車の赤いランプもいとおしく思えてくるのでした。

No comments: