Knowing the compliments of 10 is crucial for my students to move on to the next stage of arithmetic. If they can group numbers that equal 10 first, then they have easier time adding and subtracting numbers mentally.
For example, if they know 1+9 and 2+8 are both 10, when they do 382+18, it would be easier and faster for them to answer.
Therefore, I sat for awhile to come up with some manipulative tools for them to work with, so that they can visually and kinesthetically see the relationship between numbers. I wanted them to be able to "see" them!
I had each student make these 12 sets of little boxes which they colored in (and I laminated).
----------------------------- (Japanese -------------------------------
私の生徒にとって、どの数とどの数を足したら10になるかを知っておくことは、これから先、新しい数学の概念を学ぶときのために、とても大切なことです。
1+9と2+8の答えがそれぞれ10であることを知っていれば、382+18などの問題をするときに、より簡単に早く答えられます。
なので、何か実際に手で動かせて、目に見える教材を作りたいと思い、しばらく座って考えました。その結果、こんなものを作ってみました。子供たちに、数字たちがどんな関係を持っているのか「見て」ほしかったのです。
子供たち一人一人に、12枚セットの10の「箱」をあげ、それぞれの数の分の箱を塗ってもらいました。
When you put the correct pair of number on the partner (compliment) number, it will create a complete boxes of 10 (as shown below) like a puzzle!
4と6を足すと10になるように、正しいパートナーを合わせるとパズルのように、完全な10が出来上がります。
Here are some interactive on-line games.
以下のサイトは、オンライン上で10をつくる足し算のゲームが出来るサイトです。
http://flash4ed.com/math/complements.html
http://illuminations.nctm.org/activitydetail.aspx?id=75
Well, I will have them practice with this until they can automatically think of "2" when I show them "8."
2と聞いたら8が自動的に思い浮かぶまで、これで練習をしっかりしてもらいましょう。
No comments:
Post a Comment